Marka własna to asortyment wytwarzany przez zewnętrznych producentów na zlecenie Carrefour. Wśród dostawców naszych marek własnych są zarówno mali producenci i lokalni rolnicy, jak i duże, rozpoznawalne firmy jak np. Lorenz, Dawtona czy Fortuna. Produkty marek własnych Carrefour oferowane są o we wszystkich kluczowych kategoriach rynkowych - od produktów świeżych, przez produkty drogeryjne i kosmetyczne, chemię domową, ubrania oraz tekstylia domowe, aż po elektronikę i sprzęt RTV i AGD. W ofercie sieci znajduje się obecnie łącznie około 4 tysięcy różnych produktów wyprodukowanych na jej zlecenie.
Marka własna to produkty charakteryzujące się doskonałym stosunkiem jakości do ceny. Produkty marki własnej Carrefour z założenia są do 30% tańsze niż porównywalne produkty brandowe oraz mają ceny zbliżone do analogicznych produktów private label dostępnych w dyskontach.
Proces wprowadzania nowego produktu pod marką własną złożony jest z kilku etapów. Nasza sieć rozpoczyna go od analizy rynku, aktualnych trendów oraz zapotrzebowania klientów. Kolejnym krokiem jest poszukiwanie dostawców, którzy spełniają określone wymagania dla nowego produktu. Aby zostać producentem marki własnej Carrefour, firma musi posiadać certyfikat jakościowy – IFS lub BRC - oraz dodatkowo certyfikaty specjalistyczne w zależności od specyfikacji danej kategorii, np. certyfikat RSPO, jeżeli w produktach znajduje się olej palmowy lub certyfikat eko-dostawcy w przypadku współpracy przy marce ekologicznej Carrefour BIO. Dzięki certyfikacji sieć ma pewność, że współpracuje z rzetelnym dostawcą, a otrzymywany produkt jest najwyższej jakości.
Kolejnym krokiem przy nawiązywaniu współpracy jest pozyskanie propozycji produktów od potencjalnego dostawcy oraz sprawdzenie czy ich jakość oraz cena są zgodne z wymaganiami Carrefour. Jeżeli po analizie próbek skład lub smak produktu są nieodpowiednie, nasza sieć stara się dopracować go z potencjalnym partnerem tak, aby spełniał on te wymagania.
Po fazie przygotowawczej, każdy nowy produkt marki Carrefour jest badany przez zewnętrzne laboratorium pod względem jakościowym, a następnie poddawany testom konsumenckim. Również w laboratorium grupa potencjalnych konsumentów - użytkowników danego produktu - sprawdza czy jest on dla nich atrakcyjny pod względem smakowym i jakościowym. Cały dostępny na półkach sklepowych asortyment marki własnej Carrefour jest regularnie badany, zarówno pod względem sensorycznym, jak i bezpieczeństwa żywności. Tylko produkty, które są przynajmniej tak samo dobrze oceniane jak produkty konkurencji, trafiają do sprzedaży w sklepach.
Dopiero po otrzymaniu pozytywnej oceny produktu w obu tych rodzajach badań - jakościowych i konsumenckich, może nastąpić podpisanie umowy z producentem, opracowywania specyfikacji produktu oraz zaprojektowanie jego etykiety.
Po wprowadzeniu do sprzedaży, produkty marek własnych podlegają stałemu nadzorowi jakościowemu. Są one badane przez dostawców w ramach ich wewnętrznych planów kontroli oraz dodatkowo na zlecenie działu jakości Carrefour. Program badań Carrefour obejmuje ocenę organoleptyczną, kontrolę zawartości opakowania, analizę zanieczyszczeń (pestycydy, mikotoksyny, metale ciężkie, dioksyny itd.), kontrolę fizyko-chemiczną i mikrobiologiczną w zakresie parametrów określonych przepisami prawa i specyfikacjami technicznymi produktów. Badania te są wykonywane w zewnętrznych, akredytowanych laboratoriach.
W ramach realizowanej strategii zrównoważonego rozwoju, Carrefour zobowiązał się m.in. do znacznego zredukowania użycia plastikowych opakowań w produktach swojej marki własnej oraz wprowadzenia 100% opakowań marki własnej nadających się do recyklingu lub kompostowania do 2025 roku.1
Od września 2018 roku kiedy podjęliśmy te zobowiazania, do końca trzeciego kwartału 2023 roku, w wyniku przeprowadzonych działań redukcji masy opakowań wprowadziliśmy na rynek o 245 ton plastiku mniej. W ramach możliwości każdego dostawcy wprowadzamy również opakowania zawierające plastik pochodzący z recyklingu. W planach mamy, aby do 2025 roku minimum 30% plastiku w naszych opakowaniach marki własnej pochodziło z recyklatu.
Warte podkreślenia jest również, że w dziale produktów oferowanych do sprzedaży na wagę, np. przy wędlinach czy serach, nasza sieć całkowicie wycofała opakowania wielomateriałowe. Produkty na wagę są pakowane w opakowanie papier-folia, które z łatwością udaje się rozdzielić i posegregować do odpowiednich pojemników na odpady. Torby foliowe na zakupy dostępne przy kasach zostały zamienione na torby z materiału z recyklingu oraz torby wielokrotnego użytku.
Kierując się zasadą: „bardzo dobra jakość po przystępnej cenie”, od wielu lat nasza firma konsekwentnie prowadzi reformulację produktów marki własnej, zmniejszając ilość używanej do ich produkcji cukru, soli i tłuszczów, a także eliminując z nich kontrowersyjne dodatki. Zmiany w składzie produktów mają na celu poprawę ich profilu żywieniowego oraz redukcję składników, których konsumpcja w nadmiernych ilościach może nieść niekorzystne skutki dla zdrowia.
W wyniku procesu reformulacji, pod względem dodatków udało się do końca 2023 roku zmienić receptury 350 produktów (w tym 80 produktów zostało wycofanych z asortymentu). Zmiany obejmą jeszcze 215 produktów pod względem różnych wymagań jakościowych jakie stawia nasza firma w ramach realizowanej strategii transformacji żywieniowej, w tym m.in. redukcja soli i cukru.
Produkty marki Carrefour są pod ciągłym nadzorem naszego wewnętrznego Działu Jakości. Tam gdzie to możliwe bez utraty walorów smakowych oraz z zachowaniem bezpieczeństwa żywności, zmniejszane są zawartości soli i cukrów w produktach. Od 2018 roku dzięki redukcji cukrów i soli w recepturach produktów marki własnej udało się ograniczyć wprowadzane na rynek cukry o ponad 40 000 kg oraz sól o ponad 10 000 kg.
Na przykład w naszych nektarach marki Carrefour Classic ograniczyliśmy cukier o ok. 19% w nektarze bananowym i o ok. 11% w nektarze multiwitamina, a w 80g polędwicy sopockiej dostępnej pod marką Targ Świeżości zredukowaliśmy sól o 17%, a w 150g sera salami o 19%.
Z własnej inicjatywy stworzyliśmy również listę 124 dodatków do żywności, które są zakazane w naszych produktach marki własnej, pomimo ich dopuszczenia do stosowania przez prawo. Są to między innymi aspartam, glutaminian monosodowy czy barwniki azowe. Każda propozycja nowego produktu spożywczego jest sprawdzana m.in. pod kątem zawartości tych dodatków zakazanych. W części starego asortymentu marki własnej niektóre z tych dodatków występowały i zostały usunięte lub zamienione na zdrowsze odpowiedniki, np. z kisieli i galaretek naszej marki własnej usunięto barwniki azowe i zastąpiono je barwnikami naturalnymi.